31 خرداد 1400 - 8:56 شناسه خبر: 14208 نسخه چاپی

در نشست کمیسیون راهبری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار عنوان شد:

کانون دانش، صنعت و بازار برای صنایع چرم و طیور تاسیس شد

کانون دانش، صنعت و بازار برای صنایع چرم و طیور تاسیس شد در نشست کمیسیون راهبری  کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار عنوان شد:
تاسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار در دو حوزه مرغ و طیور و همچنین صنعت چرم طبیعی به تصویب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری با توجه به گستردگی فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دو حوزه صنعت چرم و مرغ و طیور، این نهاد درخواست‌ها برای تاسیس کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار را در این دو حوزه بررسی و تصویب کرد.

در نشست کمیسیون راهبری کانون‌ها که به همین منظور، با حضور پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی‌فناوری، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار، محمد جواد پیش بین رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات، حاجی پور نماینده اتاق بازرگانی و جمعی دیگر از مسئولین صنفی و تولیدکنندگان برگزار شد، ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری را ترغیب کرده است که در حوزه مرغ و طیور متمرکز شوند.

تولید محصول با کیفیت‌تر و بومی‌سازی نهاده‌ها و داروهای مورد استفاده در این بخش از جمله حوزه‌های مورد علاقه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری در این نشست یکی از بنیادی‌ترین ماموریت‌های کانون‌ها را رسوخ فناوری به بخش و صنف مرتبط با آنها دانست و افزود:در بخش مرغ و طیور نیز پتانسیل قابل توجهی برای فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور وجود دارد.

پیمان صالحی گفت: مصوبات شورایعالی  انقلاب فرهنگی و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز زمینه‌های بسیاری خوبی برای فعالیت کانون‌ها ایجاد کرده است.

او افزود: برخی کانون‌ها توانسته‌اند که از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنند، به نحوی که ما آنها را تا مرحله تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی همراهی کردیم.

صالحی تاکید کرد: در صورت تاسیس کانون‌های نوآوری یا عرضه طرح‌های کلان، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از هیچ حمایتی فروگذار نخواهد کرد.

به گفته او، نقطه قوت کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار در حوزه طیور و همچنین چرم نیز می‌تواند این موضوع باشد که قبلاً معاونت در این خصوص برنامه‌های بسیاری را اجرایی کرده است و شرکت‌های قوی دانش‌بنیان در رشته دام و طیور در حال فعالیت هستند.

از آنجا که صنعت مرغ و طیور نیازمند حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است تا امنیت غذایی در این بخش تامین شود، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار مرغ و طیور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌تواند، نقش هماهنگ کننده بین سیاستگذار و بخش خصوصی را  ایفا کند.

همچنین دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در این نشست با توجه به اهمیت تاسیس زنجیره تولید و ارزش در هر یک صنایع کشور، گفت: شاید رسالت کانون در رابطه با همین زنجیره ارزش معنی پیدا کند.

محمدحسن عصاره افزود: موضوع امنیت غذایی در کشور مسئله حساسی است که باید به آن توجه ویژه نشان داده شود. کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار مرغ و طیور هم به عنوان تشکلی نیمه خصوصی و دولتی می‌تواند نقشی کلیدی در این خصوص ایفا کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: مرغ و طیور از جمله اقلام مهم در سبد غذایی شهروندان است و تامین امنیت غذایی در این حوزه از همان ابتدا مورد تاکید معاونت بوده است.

مصطفی قانعی افزود: به همین دلیل تاسیس کانون در این صنف، می‌تواند تلاش‌ها برای توسعه فناوری و ارتقای همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و این صنعت را شدت بخشد.

صنعت چرم و فناوری:

مطابق آمارهای اعلامی معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۳۹۸ میزان تولید چرم سبک و سنگین به ترتیب برابر با ۴۲ و ۸۲ و در مجموع ۱۲۴ میلیون فوت مربع بوده است.

بخش عمده‌ای از این تولید به صورت خام صادر می‌شود. دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تلاش است تا با تاسیس کانون در این حوزه، شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان و همچنین استارتاپ‌ها را به این سمت هدایت کند.

تا زمانی که تعداد شرکت‌های فناور و فعالان نوآوری در حوزه چرم کشور افزایش نیابد، نمی‌توان انتظار داشت که صنعت چرم کشور از حیات سنتی عبور کند و وارد دوره فناورانه شود.

در حال حاضر سالانه حدود ۱۸ میلیون کشتار دام در کشور صورت می‌گیرد که منبع مناسبی برای تولید مصنوعات و محصولات چرمی دارای ارزش افزوده است.

مدیرعامل یک مجموعه بزرگ تولید چرم در این نشست ابراز کرد که اکنون، با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم، فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های داخلی فراهم شده است تا برند خود را توسعه دهند و برای اولین بار در شرکت ما تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

بر این اساس مقرر شدتا ارتباط ویژه بین شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت اشیاء و نانوفناوری و صنعت چرم کشور ایجاد شود و با تاسیس کانون هماهنگی صنعت، دانش و بازار صنعت چرم طبیعی موافقت شد.

در این نشست همچنین موضوع تمدید مجوز سه ساله فعالیت کانون حمل و نقل ریلی شهری مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تایید شد.